Källhänvisning

Varför nu detta?

Jo, helt enkelt för att en uppgift lätt ska kunna kontrolleras utan allt för mycket tidsåtgång.
Mer om det senare.

Genom åren har det debatterats i bl.a. Anbytarforum hur noggrann man ska vara med källhänvisningar vid t.ex. publicering av antavlor m.m.

Jag har en uppfattning om detta och det är att källhänvisningen åtminstone ska innehålla följande uppgifter. T.ex. Sunne A I:41 1845-1849 sid 179, d.v.s. Socken/församling/Volymnamn/-nr/tidsperiod/sida.

Nu är det många som kanske inte håller med här, men de facto är det synnerligen nödvändigt, se inledningen.

Denna fråga har som sagt debatterats flitigt genom åren och tyvärr har det ofta lett till rena personangrepp både i och utanför forumet bl.a. från Förbundsstyrelsens ordförande, den s.k. Anbytarvärden tillika styrelseledamot samt från de moderatorer som ska se till att regelverket följs.

Ofta verkar man resonera som så att publicerar man sin släkt med t.ex. den egna släkten som målgrupp behövs inga källhänvisningar eftersom intresset då minskar.

Nu är det emellertid så att t.ex. Internet kan läsas av alla som har tillgång till det och därmed kan ju även okända ta del av det som publiceras.

Här ett citat från Arkivguidens underavdelning till

Forskningsmetodik:

Källkritik: Del 1. Grunderna.

"Källor och felkällor

När man får uppgifter från någon annan, muntligt eller skriftligt från en annan släkt- eller hembygdsforskare eller genom litteraturen (t.ex. sockenböcker och biografier), så är det andrahandsuppgifter. Den självklara frågan är då: Vilken är källan till uppgiften?

Lika självklart är att man alltid tydligt ska ange sina källor när man publicerar det egna forskningsresultatet eller överlämnar uppgifter till andra.

Varför är nu detta så viktigt? Jo, den som tar del av en uppgift ska alltid själv kunna gå till källan och kontrollera uppgiften. Detta dels för att alla ska kunna göra sin egen tolkning av uppgifterna i källan, dels för att det kan uppstå fel på vägen från källan via budbäraren till mottagaren."

Här ett exempel på slarv med källhänvisning (taget från Anbytarforum).

"2006-08-23
Jag skrev fel gid nr - du har alldeles rätt - det ska vara 310.52.77600.

Uppgiften i Kommunionlängden noterade jag bara som hastigast. Denne Jöns B som är gift m Elisabet är kanske en son till Jöns och Karin?

Nils Borgstrand döper sin äldsta dotter till Katarina (Karin) och äldste sonen till Johan."

Jag tycker att en s.k. erfaren släktforskare borde veta bättre än att ange ett indexeringsnummer som källa. Detta är dock tyvärr allt för vanligt och de som ska se till att det är ordning på torpet verkar ofta ha struntat i det. Vad säger läsaren?

Här en diskussion på Anbytarforum med anledning av Genlines numreringssystem.
Anbytarforum » Landskap » Värmland » Allmänt » Problem att hitta rätt

För den som eventuellt inte håller med mig här ovan finns flera diskussioner på Anbytarforum som är läsvärda, både för moderatorer, Förbundsstyrelse och övriga läsare.

Här är en av dessa (som jag f.ö. inte sett förrän nu):
Anbytarforum » Läshjälp » Övrigt » 26) Allmänt » Källhänvisning
Om jag inte ser alldeles fel gäller diskussionen samma sak som den jag startade 2009-09-13 och där den ärade moderatorn klev in efter ett fåtal inlägg och påstod att regelverket höll på att ses över.
Anbytarforum » Källor » Övrigt om källor » Anbytarforum, källhänvisningar

I det fallet fick undertecknad 2010-04-16 en rejäl avbasning av en moderator (dock inte den som ansvarade för ovanstående ämne och f.ö. om jag inte minns fel var ordförande i det årets valberedning) som inte begrep att detta ämne gällde Anbytarforum som helhet.
Förbundsstyrelsens och moderatorernas agerande i det fallet anser jag vara rent hyckleri.

Diskussionen ovan vilken ogillades av Förbundsstyrelsen inkl. deras moderatorer har tydligen flyttats till Förbundsforum utan att den ärade Anbytarvärden meddelat detta. Jag begriper inte varför detta skulle vara en fråga för Sveriges Släktforskarförbunds medlemsföreningar när det har legat ute på det ordinarie Anbytarforum i snart fem år? Kan det vara så att man kommit till insikt att det har slarvats med källhänvisningar sedan forumets start och nu vill gömma undan den? Det gäller ju faktiskt uppenbara regelbrott som sopats under mattan trots att man påstått annat.

Se här: Anbytarforum » Förbundsforum » Anbytarforum » Anbytarforum, källhänvisningar

Här är en källförteckning som enligt min mening hör till de bättre på Internet
Tyvärr saknas ofta sådana på publicerade hemsidor med släkt- och hembygdsforskning som huvudämne och är enligt min mening oseriöst att utelämna varifrån man fått uppgifterna. Källförteckning

Observera att det finns ett separat diskussionsforum. Se länk i sidokolumnen. Prövar också med en gästbok. (t.v. har jag tagit bort den p.g.a. problem med DISQUS kommentarsystem).

Lägger här in kommentarsystem kopplat till Facebook.