Anbytarforum, Läshjälp, Värmland, Sunne, Sunne C:5 sid 219

När jag för tre år sedan råkade gå in på denna diskussionstråd på Anbytarforum fick jag en rejäl överraskning när jag kontrollerade uppgifterna.

Här visade det sig att ett par av de faddrar som nämndes var Sven Bondesson resp. Elin Bengtsdotter från hemmanet Torsby en bit utanför Sunne.

Här länk till hela diskussionen.
Anbytarforum » Läshjälp » Värmland » Sunne » Sunne C:5 sid 219

Jag citerar min inläggspost.
"Sten Magnusson
(Viking)
Föreningsmedlem
Postat söndagen 21 november 2010 - 04:44

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Ulla!

1. Nu på småtimmarna tänkte jag bara komplettera din första fråga med ortnamnet.

Tomtte. Brukade också kallas Tomthult. Som tillägg kan nämnas att födelsedatum var 12 januari 1757.
Sunne C:5 (1748-1758) Bild 113 / sid 219 (AD). På originalsidan återfinns de dock på sida 218, vänstersidan.

2. Sunne C:3 (1721-1736) Bild 57 / sid 107
Som en kuriosa kan jag nämna att Sven Bondesson och Elin Bengtsdotter som var ett par av faddrarna var ett par av min farmors förfäder i det Torsby som ligger utanför Sunne tätort och där Karin föddes.

Mvh/Sten Magnusson"

Som synes hade jag en väldig tur att jag lyckades få med det här för drygt en månad senare stängde Sveriges Släktforskarförbund av mig från forumet eftersom man på falska grunder påstod att jag skulle "jaga källhänvisningar in absurdum".

Ovanstående påstående är också det närmaste en motivering till den åtgärden jag fått och sedan har man dessutom hittat på lite annat också som jsg tidigare tagit upp.

24 Oct 2013