Korrespondens med Sveriges Släktforskarförbund

Sedan 2012-02-01 är all korrespondens med denna organisation som kallar sig "demokratisk" avslutad för min del.

Man (förbundsordföranden) påstod att jag skulle mailbombat och spammat Förbundsstyrelsen när jag i själva verket enbart ville ha skäliga motiveringar till bl.a. avstängningsbeslut m.m.

Här ett exempel:

"Ursäkta, nu använde jag fel adress igen av misstag denna gång. Bortse från förra brevet och sänd via denna adress tack. Mvh/Sten Magnusson

Från: vedhuggaren Datum: den 26 mars 2013 10:54 Till: [email protected] Ämne: Facebook_begränsad tillgång till Sveriges Släktforskarförbunds sidor

Jag vore synnerligen tacksam om de begränsade möjligheter jag tilldelats av Sveriges Släktforskarförbund att vare sig göra inlägg, kommentarer eller gilla de olika inlägg och kommentarer som finns på Facebooksidorna Rötters Vänner, Sveriges Släktforskarförbund och alla övriga sidor som Ssf kan tänkas ha på Facebook samt de begränsade möjligheter jag har att registrera mig i Forskarkatalogen avskaffas.

Jag är ju medlem i några av Ssf:s föreningar samt bl.a. i Rötters Vänner.

Tror du att du kan åtgärda detta? Om inte, skulle jag gärna vilja veta skälet till detta.

Förra året blev jag också felaktigt utpekad på den sida på Facebook, Anbytarforum som senare stängdes, som s.k. spammare av den sidan. Varför?

Om svar anhålles snarast."

Rutinmässigt har inget svar kommit på detta e-postbrev.

Tre dagar senare avsände jag detta till den s.k. Rötterredaktören.

"Från: vedhuggaren1 Datum: den 29 mars 2013 12:30 Till: [email protected] Ämne: VB: Facebook_begränsad tillgång till Sveriges Släktforskarförbunds sidor

Som sagt, du kan väl sända ett svar så fort du återkommer efter helgen. Se föregående brev. Jag anser det inte rimligt att bli behandlad på detta vis av en organisation jag är medlem i via några lokalföreningar. Jag hade t.ex. lagt ut ett tips på en av era Facebooksidor till en gemensam släkting och får då se att det raderats p.g.a. påstått spam. Ni pekade sedan ut mig på den sida som senare lades ner.

Mvh/Sten Magnusson"

Även detta obesvarat i skrivande stund.

Sedan till Anbytarvärd/Styrelseledamot/Moderator Västergötland (samma person)

"Från: vedhuggaren1 Datum: den 19 juni 2013 09:23 Till: [email protected] Ämne: Källkritik

"För alla typer av frågor - av allmän natur, för information om eller vid problem med användarkonton, tekniska problem, felplacerade inlägg osv, vänd dig till Anbytarvärden Viktoria Jonasson, [email protected]."

Var god förmedla den kontakt jag bett om. Helst utan det onödiga dröjsmål som tyvärr förekommit tidigare. Det har nu gått 4 dagar utan svar. Svara utan dröjsmål på detta.

Kan tyvärr inte se någon sanningshalt i den citerade text som finns här: Kontakta Anbytarvärden

Mvh/Sten Magnusson"

Ovanstående brev kan tyckas lite väl skarpt, men orsaken är att det fanns och finns en släktforskare som jag försökt komma i kontakt med eftersom forskning på bl.a. släkterna Lidström, Nyqvist och Söderberg är gemensamma för oss.

"Från: vedhuggaren
Datum: den 15 juni 2013 08:39
Till: [email protected]
Ämne: Otillgänglig e-postadress

Skulle vilja ha hjälp med förmedling av kontakt med följande forskare.

Gunilla Jonsson som bl.a. forskar på Lidström, Nyqvist, Söderberg i bl.a. Sunne.

E-post går inte att sända via den uppgivna adressen.

Det gick inte att skicka meddelandet. Autentiseringsinställningen är kanske inte korrekt för servern för utgående e-post [SMTP]. Om du vill ha hjälp med att lösa det här problemet går du till Hjälp, söker efter "Felsöka Windows Live Mail" och läser avsnittet "Jag har problem med att skicka e-post". Om du behöver hjälp med att ta reda på de korrekta serverinställningarna kontaktar du e-postleverantören.

Den nekade e-postadressen var: [email protected].

Ämne 'Lidström, Nyqvist, Söderberg'

Det är f.ö. inget fel på mina inställningar.

Mvh/Sten Magnusson"

Detta är alltså än i dag obesvarat trots att Sveriges Släktforskarförbund påstår att man ska besvara frågor m.m.

22 Aug 2013