Hur förvara sin släktforskning?

På Anbytarforum finns en diskussion om detta.

Anbytarforum » Övriga ämnen » 02 Arkivväsende » Arkivkartonger - säker förvaring
Nuvarande moderator (f.ö. i några andra diskussionsämnen också) men ej upptagen i den moderatorlista som senast uppdaterades 2012-06-11 har dock flyttat huvudrubriken till 02. Det stod förut på 04.

Diskussionen fortsatte senare på Förbundsforum (vid den tiden hemligt även för en del föreningsmedlemmar) vilket jag och flera andra ansåg idiotiskt eftersom det här snarare är en fråga för alla som vill arkivera insamlade papper.

Här visar en del inlägg vilken okunskap det ofta finns vilka typer av förvaringsmedel man ska använda vid långvarig arkivering. Som synes hade Sveriges Släktforkarförbund tidigare försäljning av arkivgodkänd materiel, något jag lyckades utnyttja något år innan den upphörde.

Här följer några inlägg av undertecknad:

"Sten Magnusson
Postat söndagen 31 maj 2009 - 14:43

--------------------------------------------------------------------------------
En följdfråga med anledning av ovanstående inlägg. Blev det för dyrt att hålla arkivbeständig materiel (arkivkartonger, skrivmateriel, arkivbeständigt papper m.m.) i lager? Det är ju sådant som behövs om man vill bevara sina forskningsresultat på sådant sätt som t.ex. Arkivinstitutionerna gör. Skulle man inte kunna tänka sig att samordna inköpen mellan förbund och medlemsföreningar för att på så sätt få ner priserna, t.ex. som de statliga myndigheterna gjorde? De hade ju avtal med Postens Inköpscentral och inköpen av kontorsmateriel blev då till lägre priser.

Sten Magnusson
Postat söndagen 06 september 2009 - 13:16

Finns någon som kan ge svar på ovanstående inlägg?

Sten Magnusson
Postat fredagen 23 oktober 2009 - 07:17

Jag skulle vara tacksam för svar på mitt inlägg från 31 maj 2009.
Vad gäller Torstens inlägg från 18 oktober kan jag bara tillägga att Svahnströms förvisso har olika typer av arkivkartonger men tyvärr är dessa ej godkända av Riksarkivet.

Mvh/Sten Magnusson

(Meddelandet ändrat av viking 2009-10-23 07:24)

Här en annan diskussion:
Anbytarforum » Övriga ämnen » 03 Arkivvård » Gamla foton och dokument; hur bevara / förvara

Och en till

Anbytarforum » Metodfrågor - Hur gör jag? » 15 - Bouppteckning » Bouppteckningar, sortera

Nästa

Anbytarforum » Datorprogram och teknik » Övrig teknik » Arkivering

Nästa

Anbytarforum » Källor » Kartor » Förvaring av kartor och gamla dokument

Nästa (Observera också att moderatorn inte är anonym vilket annars är en tradition på anbytarforum med ledningens goda? minne).

Anbytarforum » Förbundsforum » Bokhandeln » Äldre inlägg (arkiv) till 06 mars, 2010

Nästa (Här hoppar Förbundsordföranden in och visar sin okunskap i arkivvård).

Anbytarforum » Förbundsforum » Bokhandeln » Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2010

26 Oct 2013