Förbundsforum

Förbundsforum är som många kanske vet en avdelning på Anbytarforum som från början var stängd för offentlig läsning (t.o.m. för de flesta föreningsmedlemmarna).

När jag kommenterade detta på Facebooksidan "Anbytarforum" beskylldes jag för att spamma den sidan och detta urartade 2012-08-08 då en anonym redaktör pekade ut mig på samma plats för att ha "spammat även denna sida".

Vad jag hade gjort var att lägga in bl.a. ett tips till en släkting om en privat hemsida ang. en gemensam anfader, svarat på en fråga på sidan och gillat ett antal inlägg och kommentarer. Därutöver gjort några kommentarer ang. diverse felaktigheter.

Nåja, denna sida lades ner 2012-08-30 men under denna kampanj hade man raderat allt jag skrivit, t.o.m. det som inte hade med någon påstådd kritisk kommentar att göra.

I början på december 2011 släppte man Förbundsforum fri för offentlig läsning.

Här pågår debatter om organisatoriska frågor och f.n. kan man t.ex. läsa i diskussionstråden "Anbytarforum » Förbundsforum » Förbundets organisation" att "Fast å andra sidan står det att om man är medlem i Rötters vänner så är man inte medlem i Sveriges släktforskarförbund. Men vad är man medlem i?"

Detta är nog ganska intressant för en och annan eftersom man gärna vill veta vad man betalar för.

I samma diskussion skriver Förbundsordföranden bl.a. att "Vi har nyligen lagt sockenfrågan bakom oss, men nu dyker det upp nya "hot" mot hur släktforskning ska kunna bedrivas i framtiden."

Här är det en sak som är synnerligen märklig. Det ligger f.n. ute ett upprop på internet vid namn "Rädda våra socknar".

Det framgår dock inte att frågan redan är avgjord så enstaka påskrifter kan tydligen fortfarande ske.

Att inte upplysa om det torde väl vara lurendrejeri?