Facebook, synpunkter och erfarenheter

Här kommer jag att ta upp några för- resp. nackdelar med att släktforska via Facebook. Dessutom några exempel på vad man kan råka ut. Observera att denna sida handlar om Facebook.

Facebook är ett bra och snabbt verktyg för att ställa frågor om sina släktingar. Det är däremot svårt att hitta gamla efterlysningar vilket gör att det blir rörigt.

Detta råkade jag t.ex. ut för 2012. Noteras kan att nedanstående grupp tydligen inte fått några nya medlemmar sedan jag sände in denna förfågan. Denna förfrågan står f.ö. kvar än i dag och gruppens administratör har inte ens orkat ta bort den.

• Wiki-Rötter (förfrågan gjord om anslutning till denna slutna grupp i mitten på juli) Någon dag efter förfrågan om varför det inte hänt något, blev jag blockerad från nya vänförfrågningar 14 dagar.
  • 2012-06-30 registrerar jag mig på Facebook. Samma dag går jag in på en sida kallad Anbytarforum och där ser jag av en slump en efterlysning av en soldat Ingel Jonsson Björkman vilken ingår i mina anor.
  • Jag skriver då en kommentar om att denne soldat har en ansedel på http://www.espell.se/ som drivs av en släkting i Jämtland. Direktlänk är http://www.espell.se/anor/pdaaa34ad.html.
  • Jag studerar sedan inläggen och gör en kommentar där jag så tycker är befogat om t.ex. alternativa forum som Arkivguidens Forum. Jag besvarar bl.a. en fråga om hur ofta jag besöker det egentliga Anbytarforum och sätter en gillamarkering på ett eller annat ställe.
  • Sedan möts jag av ett som skribenten själv senare medger i en kommentar "flagrant påhopp".
  • Vilket då? Jo, jag hade som sagt läst igenom inlägg och kommentarer från den tidpunkt sidan påstods ha skapats, vilket i detta fall var 2011-07-28.
  • Då läser jag ett inlägg om det Förbundsforum som vid den tidpunkten var stängd t.om. för flera föreningsmedlemmar som då inte hade möjlighet att läsa vad som skrevs bakom ryggen på dem.
  • Då är det någon f.d.? moderator för bl.a. avdelningen Källor som skriver bl.a. att "Jaha, nu har du hittat även hit till Facebook" och därefter kommer ett felaktigt påstående om att jag skulle "spammat Anbytarforum".
  • På det påhoppet svarar jag bl.a. att jag inte skulle nedlåta mig till att kommentera den f.d.? moderatorns närvaro på Facebook.
  • 2012-08-08 läser jag detta (märk väl att det är en anonym signatur och det har aldrig uppgetts vem som stod bakom hemsidan): "Anbytarforum
    En person som tidigare brutit mot Anbytarforums regler till den grad att han blivit avstängd på livstid har spammat även denna sida på Facebook, och har därför stängts av även här."
  • Denna kampanj pågick t.o.m. 2012-08-30 med ett flertal kommentarer varav jag tvingades snällt sitta och se på medan detta pågick. När det sista veckan kom någon som tog den s.k. spammaren i försvar hoppar Förbundsstyrelsens ordförande in och påstår nu att Sveriges Släktforskarförbund inte står bakom denna sida varpå den läggs ner? Detta agerande anser jag vara fullständigt omdömeslöst av någon som ska stå som representant för en central organisation.

Sedan kan man väl fråga sig vad som får denne/denna anonyme/anonyma administratör med uppenbar kännedom om Förbundets verksamhet att avgöra att den s.k. spammaren skulle vara avstängd på livstid? Det är Förbundsstyrelsen som avgör vilka som ska stängas av från Anbytarforum och inga andra. Tyvärr är det också Förbundsstyrelsen som modererar Anbytarforum vilket ofta leder och har lett till godtycke i minst tio år.

Man ids heller inte tala om vilka skäl man har för en åtgärd och kommer det något är de rena påhitt.

Nåja, vad ledde detta till?

Sidan försvinner 2012-08-30 och all information jag hade skrivit om bl.a. släktingen raderas någon månad innan utan att det för den skull var spam.

Vad gäller Facebook i övrigt har jag sedan december 2013 deltagit i bl.a. rovdjursdebatter och tyvärr måste jag säga att i det fallet finns det mycket att göra vad gäller moderering.

Utifrån den erfarenheten är det jag sagt tidigare om Anbytarforum m.m. en storm i ett vattenglas.

Synpunkterna på det forumet kvarstår givetvis men som sagt i jämförelse med t.ex. vissa Facebooksidor- och grupper är det ingenting.